Fizyka LO Turek
Start
Nauczyciele
Nauczanie
Konkursy
Ciekawostki
Aktualno¶ci
Astronomia
Struktura materii
Do¶wiadczenia domowe
Testy z fizyki
Spis tre¶ci i wyszukiwarka
Hosted by:
W krêgu fizyki LO Turek
Nastêpna »
Historia 
d¼wignia dwustronna
d¼wignia dwustronna
Pierwsze maszyny proste

Odkrycia zwi±zane z maszynami prostymi dotyczy ko³a i klina. Ludzie zorientowali siê, ¿e ³atwiej przesuwaæ (toczyæ) du¿y ciê¿ar na okr±g³ych k³odach, tzw. okr±glakach, ni¿ pchaæ go po poziomej ziemi.
Ludzie zauwa¿yli równie¿, ¿e ³atwiej co¶ roz³upaæ, gdy wykorzystuje siê kawa³ek drewna w kszta³cie trójk±ta. Takie urz±dzenie nazwano klinem.
d¼wignia jednostronna ko³owrót Prawo równowagi dzwigni zosta³o odkryte ponad 2200 lat temu przez ¿yj±cego w Syrakuzach Archimedesa. U¿ywa³ on d¼wigni do budowy machin broni±cych miasto przed wrogiem. Machiny te wyrzuca³y w kierunku wroga pociski z kamieniami. Archimedes u¿ywa³ d¼wigni do podnoszenia wielkich kamieni. Znane jest jego powiedzenie "Dajcie mi punkt podparcia, a poruszê Ziemiê"
Na zasadzie d¼wigni dzia³aj± no¿yce pochodz±ce z okresu 1000 lat p.n.e. By³y
no¿yczki
u¿ywane w Azji i Europie. Sk³ada³y siê z dwóch ostrzy z br±zu po³±czonych w uchwycie sprê¿yn±.
Blok nieruchomy u¿ywano ju¿ w Asyrii 800 lat p.n.e. Pierwszy wielokr±¿ek zbudowa³ Archimedes. Przy pomocy d¼wigni, ko³owrotu i wielokr±¿ków dokona³ wodowania najwiêkszych statków.
Ko³owrót stosowano ju¿ 2200 lat p.n.e. w Chinach, potem pomys³ wykorzystano miêdzy innymi w ogrodach Semiramidy na Dalekim Wschodzie. W Grecji w IV wieku p.n.e. skonstruowano olbrzymie katapulty miotaj±ce kamienie, w których ko³owrotu u¿ywano do naci±gania wyrzutni.
Opracowano na podstawie podrêcznika do gimnazjum wydawnictwa Nowa Era.

Stosowanie ruchu na ko³ach
waza z Bronocic
Waza z Bronocic

Dotychczas przyjmowano, ¿e pierwsze wzmianki o pojazdach na ko³ach pochodz± z Mezopotamii. Ukazane s± one na piktogramach z fazy IV kultury Uruk. Ich wiek szacuje siê na oko³o 5000 lat. Osie wozów obracaj±ce siê wraz z ko³ami mocowano za pomoc± pasów skórzanych.
Ostatnio jednak znaleziono ciekawe naczynie w Bronocicach ko³o Krakowa, na którym znajduje siê ornament. Najwa¿niejszym sk³adnikiem ornamentu z Bronocic s± rysunki wozu. W pe³nym ornamencie zosta³ on powtórzony piêciokrotnie (zachowa³y siê dwa kompletne wyobra¿enia i znaczna czê¶æ trzeciego). Jest to pojazd czteroko³owy, przedstawiony w rzucie poziomym z ko³ami wyobra¿onymi z profilu. Taka zmienna perspektywa wyobra¿enia ma wiele analogii. Na pode¶cie wozu, pomiêdzy osiami, znajduje siê rysunek ko³a o nieznanej symbolice. Wóz wyposa¿ony jest w dyszel z rozdwojeniem (na jednym rysunku z potrójnym zakoñczeniem), stanowi±cym zapewne ilustracjê v-kszta³tnej formy jarzma przyro¿nego. ¦wiadczy to o zaprzêganiu pary zwierz±t. Wiek naczynia szacuje siê na oko³o 5500 tysi±ca lat.
czo³g Leonardo da Vinci Wozy z Bronocic s± zatem starsze od udokumentowanych rysunków z Mezopotamii. Wymienione fakty nie musz± podwa¿aæ przekonania o bliskowschodniej genezie zajmuj±cego nas wielkiego wynalazku, jakkolwiek s± na ten temat odmienne opinie. Byæ mo¿e nale¿y siê spodziewaæ starszych (ni¿ dot±d znane) dowodów u¿ywania pojazdów ko³owych na tamtych terenach. Jest te¿ prawdopodobne, ¿e transport ko³owy zacz±³ byæ stosowany niezale¿nie w ró¿nych czê¶ciach Starego ¦wiata.
Pe³ne informacje o naczyniu z Bronocic mo¿na znale¼æ na stronie http://www.neolit.prv.pl/strglpl.html

Projekt samochodu Leonardo da Vinci
notatki Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci znany jest jako genialny renesansowy malarz, rze¼biarz, in¿ynier i muzyk. Przez ca³e swoje ¿ycie prowadzi³ notatki i dokumentacjê swoich pomys³ów i wynalazków. Ca³o¶æ manuskryptów liczy 1200 stron i co najmniej drugie tyle koresponduj±cych z nimi szkiców i rysunków.
Nie sposób krótko wymieniæ wszystkie pomys³y. Zajmowa³ siê pr±dami morskimi, obmy¶li³ urz±dzenia do mierzenia si³y wiatru i prêdko¶ci statków, bada³ lot ptaków, w¶ród jego szkiców jest szkic prasamolotu. Zapocz±tkowa³ rozwi±zywanie najprostszych zagadnieñ statycznych, takich jak znajdowanie wypadkowej kilku si³ czy rozk³adanie danej si³y na si³y sk³adowe. Wprowadzi³ koncepcje momentu statycznego. Zastanawia³ siê nad prac± belek zginanych, rozporem ³uków, teori± równi pochy³ej.
Leonardo da Vinci uwa¿a³, ¿e nauka powinna byæ s³u¿ebnic± nauki. Dlatego poznaj±c naturê szuka³ sposobów praktycznego wykorzystania zdobytej wiedzy. W¶ród jego projektów mo¿na wymieniæ: ³ód¼ podwodn±, ¶mig³owiec, maszyny ³ataj±ce, spadochron, strój p³etwonurka, projekt czo³gu napêdzanego ludzkimi miê¶niami (model przedstawiony jest powy¿ej), rozmaite koparki, d¼wigi i ca³± masê innych urz±dzeñ i budowli jak chod¼by kamiennego mostu ³ukowego o rozpiêto¶ci 600 metrów.
Wiêkszo¶æ tych wynalazków nie mog³a byæ zrealizowana w jego czasach, a niektóre z jego projektów zosta³y zbudowane dopiero po 400 latach. Brak realizacji projektów wynika³ czê¶ciowo z charakteru Leonardo. Cechowa³a go zmienno¶æ zainteresowañ i brak uporu. Gdy wynik badañ naukowych zarysowa³ siê dostatecznie to na ogó³ zafascynowa³a go nowa my¶l i porzuca³ dal niej aktualne zajêcie.
automobil Leonardo da Vinci - rekonstrukcja W kwietniu 2004 roku w Muzeum Nauki we Florencji, miejscu urodzenia Leonardo da Vinci wystawiono model automobilu wykonanego na podstawie szkiców pochodz±cych z jego s³ynnych notatników. Prymitywny z wygl±du pojazd, przypominaj±cy raczej wózek, ma napêd sprê¿ynowy. Prawdopodobnie zosta³ zaprojektowany, ¿eby zabawiaæ znakomitych go¶ci podczas dworskich przyjêæ. Eksperci przekonuj±, ¿e by³ to pierwszy na ¶wiecie pojazd, który dysponowa³ w³asnym napêdem.
Dok³adny opis i zdjêcia poszczególnych mechanizmów modelu znajduj± siê na stronie: http://brunelleschi.imss.fi.it/automobile/.
Wykorzystano równie¿ artyku³ zamieszczony w "Wiedzy i ¯yciu" nr 10/2003 Boles³awa Or³owkiego "Geniusz czy mistrz autoreklamy?".
Nastêpna »
Historia