Pierwszą maszynę parową zbudował T. Newcomen już w 1705 roku, ale dopiero w początkach XIX wieku zaczęła ona odgrywać znaczną rolę w przemyśle. Zastosowanie maszyn parowych było początkiem rewolucji przemysłowej w Europie.
Działanie maszyny:
Pochodząca z kotła para pod wysokim ciśnieniem pojawia się raz z jednej, raz z drugiej strony tłoka, powodując jego przesuwanie, Cofający się tłok wyrzuca "zużytą" parę do atmosfery.
Richard Trevithick
<(1771 - 1833) |
Konstruktorem pierwszego parowozu był brytyjski inżynier i wynalazca Richard Trevithick, który zbudował tę maszynę dla kopalni Johna Blekinshopa w 1804 roku. Jego parowóz poruszał się z wykorzystaniem zębatej szyny. Kolejny inżynier Wilima Hedley w 1814 roku zbudował maszynę korzystającą z gładkich szyn. Jego Puffing Billy zbudowany dla kopalni węgla w Wylam jest najstarszym zachowanym parowozem na świecie. W 1814 roku Georg Stephenson zbudował parowóz "Blucher" ciągnący 8 wózków. Georg Stevenson był przede wszystkim menedżerem, który zastosował w swoich parowozach rozwiązania zarówno swoje (np. wiązary w miejsce przekładni ze ślepego wału), jak i cudze (kocioł płomieniówkowy), dzięki czemu osiągnął sukces przede wszystkim marketingowy.
parowóz z 1829r. "Rocket"
|
Na początku stosowano silnik bliźniaczy składający się z dwóch cylindrów o jednakowej średnicy. Już Stephenson zastosował taki układ w swoich parowozach. Przed dodawanie kolejnych cylindrów powstały parowozy trzy i czterocylindrowe. Dzięki temu można było nie tylko zwiększać moc, ale także osiągać znacznie spokojniejszą jazdę, większa liczba cylindrów oznaczała mniejsze wahanie siły pociągowej na obwodzie kół a przez to mniejsze skłonności do poślizgu kół podczas ruszania.
Parowóz ok1-359 - parowozownia Wolsztyn
|
Obecnie parowozy zostały prawie całkowicie wyparte przez lokomotywy spalinowe i elektryczne, tylko w Azji wykorzystuje się je nadal na dużą skalę, np. w Chinach, gdzie stanowią większość taboru trakcyjnego (60%), Pakistanie i Indiach. Jest jednak w Europie miejsce gdzie codziennie parowozy prowadzą planowe pociągi pasażerskie i towarowe. To miejsce to....Wolsztyn, miasto położone niedaleko Poznania, w którym znajduje się stara czynna parowozownia - skansen. Codziennie (oprócz niedziel - brak ruchu towarowego) pod parą są trzy parowozy. Dwa obsługują pociągi osobowe relacji Wolsztyn - Poznań Gł. i Zbąszynek - Leszno, natomiast trzeci parowóz obsługuje ruch towarowy i manewry na stacji Wolsztyn. W sumie parowozy prowadzą 5 pociągów osobowych !!!.
Parowóz pm36-2 - parowozownia Wolsztyn
|
Parowozy mają swoich wielbicieli. Dla nich organizowane są specjalne parady, czyli "święta parowozów".
Oprócz wolsztyńskiej parowozowni dużym zbiorem eksponatów może poszczycić się skansen w Chabówce. Do niedawna istniały także skanseny w Jaworzynie Śląskiej, Choszcznie, Skierniewicach, Ełku, obecnie są niestety w trakcie likwidacji.
opracował Paweł Bartczak
Sprawdzanie zjawiska Dopplera
Christian Doppler
(1805 - 1853) |
Buys-Ballot doktor fizyki z Ultrechtu czytając o odkryciu Dopplera wpadł na pomysł sprawdzenia przewidywanego efektu dla fal dźwiękowych. Przekonał ministra spraw wewnętrznych ora dyrektora kolei aby umożliwił mu bezpłatne wykorzystanie lokomotywy oraz odkrytej platformy wagonu na trasie Urlecht - Maarsen. Eksperyment przeprowadzono w 1845 roku i pociąg jeździł tam i z powrotem po torze wzdłuż, którego zorganizowano trzy punkty pomiarowe w odległości kilkuset metrów od siebie. Do pomiaru zatrudnił 14 zawodowych muzyków obdarzonych dobrym słuchem, którzy odgrywali rolę żywych i bardzo czułych instrumentów pomiarowych. Muzycy na platformie jadącego pociągu mieli wygrywać na trąbce tony ustalonej częstotliwości, a stojący przy torze oceniali, o ile różni się częstotliwość tonu słyszanego przy zbliżaniu i oddalaniu się pociągu. Eksperyment przyciągnął tłum gapiów. Pomiary wykonano przy użyciu dwóch trąbek: fanfarowej i wentylowej. Lokomotywa rozwijała prędkość od 18km/h do 72km/h. Muzycy bez problemów wychwycili różnice wysokości i po 150 pomiarach potwierdzono wyprowadzone prze Dopplera wzory. Przy prędkości pociągu 50km/h odbierany dźwięk przez nieruchomych obserwatorów różni się od wysyłanego o cały ćwierćton w skali muzycznej.
« Poprzednia  Następna » |