Antycząstki (antymateria)
Każda cząstka elementarna (leptony i kwarki) ma swą antycząstkę, przy czym cząstka i jej antycząstka różnią się znakiem ładunku elektrycznego, pozostałe zaś własności jak: masa, spin i czas życia mają identyczne. Dotyczy to wszystkich 18 kwarków i sześciu leptonów. Na przykład, antycząstka elektronu to pozyton zwany czasami antyelektronem o ładunku równym +e, a masie i spinie takim samym jak elektron. Antycząstki oznaczamy tak samo jak cząstki tylko piszemy nad nimi kreskę.
Pierwszą antycząstkę przewidziano teoretycznie zanim zaobserwowano ją w laboratoriach. W 1928 roku Paul Dirac zaproponował równanie opisujące relatywistyczny elektron. Przewidywania wynikające z tego równania zgadzały się z faktami doświadczalnymi, jednak równanie miało pewną niezrozumiałą własność. Obok rozwiązania z dodatnią energią, opisującą elektron, było drugie z ujemną energią. Po długich debatach w maju 1931 roku Dirac doszedł w końcu do wniosku, że rozwiązanie z ujemną energią opisuje cząstkę o masie identycznej jak elektron, lecz o przeciwnym znaku ładunku elektrycznego.
Antyneutron
|
Antyproton
|
Niektóre cząstki (np. eta-c należąca do mezonów, składająca się z kwarka powabnego c i jego antykwarka) są jednocześnie swoimi własnymi antycząstkami.
Obecnie w laboratorium potrafimy produkować i magazynować niewielkie ilości antymaterii. Decelerator Antyprotonowy w CERN wytwarza 20 milionów antyprotonów w ciągu 100 sekund. Pracując bez przerwy, w ciągu roku wytworzyłby tylko 0,00000000001 grama antymaterii. W tym samym laboratorium wyprodukowano już spore ilości atomy antywodoru oraz pojedyncze jądra antydeuteru, antytrytu (ciężkiego wodoru) i jądra antyhelu - 3. Niestety temperatura tej antymaterii jest na tyle wysoka, że nie potrafimy jej magazynowa. Po zetknięciu ze zwykła materią momentalnie zachodzi anihilacja.
Elektron i pozyton zderzają się i anihilują w wirtualny foton, z którego powstają dwie pary kwark-antykwark (mezon D+, składający się z kwarku powabnego i antykwarku dolnego oraz mezon D-, składający się z antykwarku powabnego i kwarku dolnego).
|
Anihilacja
Przy spotkaniu się cząstki z jej antycząstką zachodzi ich anihilacja, polegająca na tym, że cząstka i antycząstka znikają, a kosztem ich energii spoczynkowych i kinetycznych powstają inne, lżejsze cząstki o dużej energii. Przy anihilacji elektronu i pozytonu wytwarzają się zazwyczaj dwa, czasem trzy fotony. później z fotonów mogą powstać inne cząstki i antycząstki. Anihilacja protonu z antyprotonem daje w wyniku kilka pionów.
Zetknięcie grama antycząstek z ich zwyczajnymi odpowiednikami wyzwoliłoby energię równoważną 40 kilotonom trotylu. To tyle, ile pięć tysięcy gospodarstw domowych zużywa w ciągu roku. Istnieją odległe plany wykorzystania anihilacji materii z antymaterią do napędu statków kosmicznych.
Kreacja
Wykryto również zjawisko odwrotne do anihilacji, zwane zjawiskiem kreacji (tworzenia) par cząstka - antycząstka.
Najłatwiej wytworzyć układ elektron - pozyton. Zjawisko to zachodzi przy oddziaływaniu fotonu o dużej energii z polem kulombowskim jądra atomowego. Jeśli foton o dostatecznie dużej energii (większej od energii spoczynkowej pary elektron - pozyton) przechodzi w pobliżu jądra, może się zdarzyć, iż energia fotonu zamieni się w energię kinetyczną pary elektron - pozyton. Ponadto część energii fotonu zostanie przekazana jądru. Fakt, że zjawisko kreacji nie może zachodzić w próżni (musi w pobliżu znajdować się jądro) jest uzasadniony zasadą zachowania pędu.
Wykorzystanie antycząstek (antymaterii)
Działanie antyprotonów na materię, powstające promieniowanie i cząstki zabijają komórkę
|
ACE to pierwszy eksperyment badający bezpośrednio efekty biologiczne antyprotonów i choć do zastosowań klinicznych jeszcze długa droga, pierwsze rezultaty są obiecujące. Niestety na razie tempo produkcji antyprotonów jest bardzo małe i dopiero nowsza aparatura może umożliwić zastosowanie antyprotonów w leczeniu raka.
Opracowano na podstawie artykułu Magdaleny Kowalskiej "Antymateria - od antywodoru do tomografii mózgu" zamieszczonego w nr 2/2004 czasopisma Fizyka w Szkole.