Ostry zakręt
Samochód porusza się po łuku szosy nachylonej pod kątem alfa do poziomu. Z jaką prędkością kierowca powinien prowadzić pojazd aby uniknąć poślizgu i najbardziej łagodnie pokonać wiraż? Problem rozpatrujemy w układzie nieinercjalnym.
tak dobraną, by siła odśrodkowa była co do wartości równa sile ciężkości tak dobraną, by wypadkowa siły odśrodkowej i ciężkości była prostopadła do powierzchni szosy tym większą im większa jest masa pojazdu, bo wówczas siła nacisku na powierzchnię jest większa tym większą im mniejsza jest masa pojazdu, bo wówczas siła odśrodkowa jest też mniejsza nie wiem, wyświetl podpowiedź |
Rozwiązanie
Aby była równowaga muszą być równe siły wzdłuż dowolnego kierunku. W naszym przypadku siły muszą się równoważyć wzdłuż nachylonej nawierzchni na zakręcie. Tak będzie gdy wypadkowa siły odśrodkowej i ciężkości była prostopadła do powierzchni szosy. Policz tangens kąta nachylenia, który jest równy stosunkowi siły odśrodkowej i siły ciężkości. Masa się wtedy skraca, czyli kąt nachylenia nie zależy od masy pojazdu, a jedynie od prędkości. Czym większa prędkość to nachylenie musi być większe.
powrót do pytań |