Fizyka LO Turek
Start
Nauczyciele
Nauczanie
Konkursy
Ciekawostki
Aktualności
Astronomia
Struktura materii
Doświadczenia domowe
Testy z fizyki
Spis treści i wyszukiwarka
Hosted by:
W kręgu fizyki LO Turek
samolot
Przeciążenie i nieważkość
Chłopcy rozpatrują warunki, w których występuje przeciążenie i nieważkość. Która z niżej wymienionych sytuacji zapewnia zaobserwowanie obydwu tych stanów?
w czasie skoku do wody skoczek odbija się od trampoliny będąc wtedy w stanie przeciążenia, po odbiciu się, zwłaszcza w pobliżu najwyższego poziomu wzniesienia się, skoczek jest w stanie nieważkości

w stanie nieważkości znajduje się skoczek spadochronowy lecąc z zamkniętym spadochronem; tuż po jego otwarciu skoczek znajduje się w stanie przeciążenia

stojąc na wadze w windzie Pałacu Kultury można zaobserwować przeciążenie w chwili ruszania w górę; a nieważkość w chwili jej hamowania

lecąc myśliwskim samolotem odrzutowym na dużej wysokości, pilot jest w stanie nieważkości; przy każdej zmianie wysokości doznaje on przeciążenia

nie wiem, wyświetl podpowiedź
linia

Rozwiązanie

Ciało znajduje się w stanie przeciążenia, jeśli siła nacisku działająca na ciało jest większa od siły ciężkości. Ciało jest w stanie niedociążenia jeśli siła nacisku jest mniejsza od siły ciężkości. Natomiast w stanie nieważkości jeśli siła nacisku jest równa zero. Jest to możliwe jeśli ciało porusza się jedynie pod wpływem wyłącznie pola grawitacyjnego.
skoczek Jeśli skoczek spada z zamkniętym spadochronem to działa na niego jedynie siła ciężkości, czyli porusza się pod wpływem jedynie pola grawitacyjnego i jest w stanie nieważkości. Oczywiście do momentu w którym pojawiają się znaczące siły oporu. Tuż po otwarciu spadochronu skoczek poruszał się będzie ruchem opóźnionym ponieważ zacznie działać na niego duża siła do góry. Siła spadochronu jest wtedy większa od siły ciężkości i pełni ona rolę siły nacisku. Nastąpi gwałtowne wyhamowanie i chwilowo skoczek będzie w stanie przeciążenia.
W odpowiedzi pierwszej w pobliżu najwyższego wzniesienia gdy skoczek na moment zatrzyma się, działa wtedy jedynie siła ciężkości i jest stan normalny.
W odpowiedzi trzeciej podczas hamowania działa siła bezwładności do góry i siła nacisku jest mniejsza od siły ciężkości. Ciało jest w stanie niedociążenia. Aby była nieważkość siła nacisku musiałaby wynosić zero, a to oznacza, że opóźnienie windy podczas hamowania byłoby równe przyspieszeniu ziemskiemu. Z tak dużym opóźnieniem żadna winda nie hamuje.
W odpowiedzi czwartej pilot lecąc w samolocie myśliwskim porusza się ruchem jednostajnym i wtedy działa na niego tylko siła grawitacji i nacisku. Pilot znajduje się wówczas w stanie normalnym czyli siła nacisku jest równa sile ciężkości. Przy zmianie wysokości może się znaleźć w różnym stanie w zależności od wykonywanych manewrów.
powrót do pytań