Fizyka LO Turek
Start
Nauczyciele
Nauczanie
Konkursy
Ciekawostki
Aktualności
Astronomia
Struktura materii
Doświadczenia domowe
Testy z fizyki
Spis treści i wyszukiwarka
Hosted by:
W kręgu fizyki LO Turek
samolot
Przeciążenie i nieważkość
Chłopcy rozpatrują warunki, w których występuje przeciążenie i nieważkość. Która z niżej wymienionych sytuacji zapewnia zaobserwowanie obydwu tych stanów?
w czasie skoku do wody skoczek odbija się od trampoliny będąc wtedy w stanie przeciążenia, po odbiciu się, zwłaszcza w pobliżu najwyższego poziomu wzniesienia się, skoczek jest w stanie nieważkości

w stanie nieważkości znajduje się skoczek spadochronowy lecąc z zamkniętym spadochronem; tuż po jego otwarciu skoczek znajduje się w stanie przeciążenia

stojąc na wadze w windzie Pałacu Kultury można zaobserwować przeciążenie w chwili ruszania w górę; a nieważkość w chwili jej hamowania

lecąc myśliwskim samolotem odrzutowym na dużej wysokości, pilot jest w stanie nieważkości; przy każdej zmianie wysokości doznaje on przeciążenia

nie wiem, wyświetl podpowiedź
linia
Zaznaczona odpowiedź jest zła!

Niestety wybrałeś całkowicie błędną odpowiedź. Ciało jest w stanie przeciążenia jeśli siła nacisku jest większa od siły ciężkości. Na ciało poruszające się ruchem jednostajnym, tak jak pilot w samolocie myśliwskim działa tylko siła grawitacji i nacisku. Pilot wówczas znajduje się w stanie normalnym czyli siła nacisku jest równa sile ciężkości. Przy zmianie wysokości może się znaleźć w różnym stanie w zależności od wykonywanych manewrów.

Spróbuj jeszcze raz

w czasie skoku do wody skoczek odbija się od trampoliny będąc wtedy w stanie przeciążenia, po odbiciu się, zwłaszcza w pobliżu najwyższego poziomu wzniesienia się, skoczek jest w stanie nieważkości

w stanie nieważkości znajduje się skoczek spadochronowy lecąc z zamkniętym spadochronem; tuż po jego otwarciu skoczek znajduje się w stanie przeciążenia

stojąc na wadze w windzie Pałacu Kultury można zaobserwować przeciążenie w chwili ruszania w górę; a nieważkość w chwili jej hamowania

lecąc myśliwskim samolotem odrzutowym na dużej wysokości, pilot jest w stanie nieważkości; przy każdej zmianie wysokości doznaje on przeciążenia

powrót do pytań