Przeciążenie i nieważkość
Chłopcy rozpatrują warunki, w których występuje przeciążenie i nieważkość. Która z niżej wymienionych sytuacji zapewnia zaobserwowanie obydwu tych stanów?
w czasie skoku do wody skoczek odbija się od trampoliny będąc wtedy w stanie przeciążenia, po odbiciu się, zwłaszcza w pobliżu najwyższego poziomu wzniesienia się, skoczek jest w stanie nieważkości w stanie nieważkości znajduje się skoczek spadochronowy lecąc z zamkniętym spadochronem; tuż po jego otwarciu skoczek znajduje się w stanie przeciążenia stojąc na wadze w windzie Pałacu Kultury można zaobserwować przeciążenie w chwili ruszania w górę; a nieważkość w chwili jej hamowania lecąc myśliwskim samolotem odrzutowym na dużej wysokości, pilot jest w stanie nieważkości; przy każdej zmianie wysokości doznaje on przeciążenia nie wiem, wyświetl podpowiedź |
Zaznaczona odpowiedź jest zła!
Tak masz częściowo rację. Ruszając z miejsca windą w układzie nieinercjalnym działa dodatkowo w dół siła bezwładności, więc siła nacisku jest większa od siły ciężkości i ciało znajduje się w stanie przeciążenia. Ale podczas hamowania działa siła bezwładności do góry i siła nacisku jest mniejsza od siły ciężkości. Ciało jest w stanie niedociążenia. Aby była nieważkość siła nacisku musiałaby wynosić zero, a to oznacza, że opóźnienie windy podczas hamowania byłoby równe przyspieszeniu ziemskiemu. Z tak dużym opóźnieniem żadna winda nie hamuje.
Spróbuj jeszcze raz